Eenmaal ingeburgerd, dan moeten we weer naar huis - Reisverslag uit Pondicherry, India van Isis, Devi, Ineke en Hans Janssen - WaarBenJij.nu Eenmaal ingeburgerd, dan moeten we weer naar huis - Reisverslag uit Pondicherry, India van Isis, Devi, Ineke en Hans Janssen - WaarBenJij.nu

Eenmaal ingeburgerd, dan moeten we weer naar huis

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Isis, Devi, Ineke en Hans

03 Februari 2009 | India, Pondicherry

Het is alweer februari!! De laatste weken voor we weer naar Nederland vertrekken. Door de beslommering van alle dag, komen we bijna niet aan schrijven toe.

De kinderen gaan trouw naar school. Ze hebben wel een paar daagjes vrij gehad voor Pongal. Een feest om het nieuwe oogst jaar te begroten. Het is tevens het einde van de winter. Ja jullie horen het goed. Het was hier winter. Best wel koud zo 's nachts. In de vroege ochtend moesten we een 't shirt met lange mouwen aan als we buiten kwamen. Mensen lopen hier met mutsen op en er is hier een griepvirus actief. Gelukkig zijn wij niet echt getroffen. Een beetje keelpijn en verkouden. Maar nu begint de temperatuur te stijgen. Overdag is het nu boven de 30 graden. Wat dat betreft was de winter hier wel wat aangenamer, zeker als je dit met het afgelopen winter in Nederland vergelijkt.
Het zal dan ook wel wennen zijn als we terug komen. Hopelijk laat de lente niet te lang op zich wachten.

Met Isis en Devi gaat het goed op school. Thuis met het huiswerk is het minder. Het zijn echte bikkels. Als je bedenkt dat ze van half acht tot vijf naar school zijn en dan nog bijna een uur huiswerk hebben. Isis is dan ook in huiswerk staking gegaan. Haar huiswerk gestaat vooral uit het netjes overschrijven van zinnen van het Frans naar het Engels.
Als het niet netjes gebeurd, krijgen ze straf. Gelukkig worden onze kinderen niet geslagen, maar de Indiase kinderen in hun klas krijgen wel de nodige tikken.
Inmiddels hebben we geregeld, dat Isis en Devi thuis hun Nederlandse huiswerk mogen maken. Dat geeft weer een beetje lucht.

Althans dat dachten we!!! Nu zoekt Isis ruzie met het houten liniaaltje van de juf. Dit is het wapen, wat gebruikt wordt bij prestaties onder de maat. Isis kan er niet tegen dat andere kinderen ermee geslagen worden. Ze wil een zaag mee naar school om het onheilsvoowerp in stukken te zagen. In het guesthouse vraagt ze iedereen om advies hoe ze dit het beste aan kan pakken. Zelfs de brandstappel is al geopperd.
Nog één week en dan zit het er voor hen op. Dan kan ze terug naar het uitdagende onderwijs op de Vonder. Isis en Devi zijn zo blij dat ze hun Nederlandse huiswerk mogen maken. Dit is zo afwisselend in verhouding met het Indiase school materiaal. Aan de leer methodes in Inida kan nog wel het een en ander verbeterd worden. Als we weer thuis zijn zal ik de kinderen helpen onthouden hoe goed het op de Nederlandse school geregeld is. Voor het geval ze een keer geen zin hebben.

En ook ik ga mijn werk in Nederland steeds meer waarderen. Mocht ik denken dat het bij de gemeente Hengelo niet allemaal goed geregeld is. Nou bij BLESS is het nog veel erger. Even snel iets regelen is er niet bij. Een gesprek waar ik in Nederland een uur over doe, kost me hier een halve dag. Als je er dan vanuit gaat dat ik hiervoor 8 uur moet reizen en het daarom handig is om afspraken te combineren, dan is het des te frustrerend dat het zoveel tijd kost. Dat kost me dan een extra dag met dezelfde reistijd.

Vorige week ben ik op zakenreis naar Madurai geweest. Daar heb ik een bezoek gebracht aan een zelfde soort organisatie als BLESS. Hier werken ze alleen wel met een agenda. De agenda werd punctueel bij gehouden. Dit was een verrassende ontdekking voormij. Er zijn dus wel mensen die wel werken!!! Ook ik ben met mijn laatse week bezig. Zit nu thuis te werken om mijn rapport af te schrijven. Moet nog één keer "Fieldwork" doen en de reslutaten verwerken.

En dan gaan de dames ook vakantie houden, om ons weer voor te bereiden op de dagelijkse beslommeringen in Nederland.

• 03 Februari 2009 - 09:45

Marieke:

Hoi Ineke,

ja het gaat ongelooflijk snel nu. We kijken alweer naar je terugkomst uit ;)

en nog gefeliciteerd met je verjaardag natuurlijk, of doen ze daar in India niet aan?

Groetjes,
    Marieke

• 03 Februari 2009 - 10:11

Simone:

Zit er geen zaagje aan je zakmes Isis? Genieter nog even van daar. Alvast een goede reis terug naar Nederland.
    Wie weet kunnen jullie nog net een keertje schaatsen meepakken.
    Liefs Simone

• 03 Februari 2009 - 20:22

Vanessa:

Hey Ineke (+aanhang),

Zag toevallig op intranet dat je zondag jarig was, nog gefeliciteerd! Hoe vieren ze eigenlijk een verjardag in India?!
    Leuk om al jullie reisverhalen te lezen. Dat het nog maar een paar weekjes is zeg, gaat echt snel..
    Zal straks wel even weer een omschakeling zijn voor jullie. Maar goed, jullie hebben nog even, dus geniet er maar lekker van en voor straks een goeie terugreis!

• 04 Februari 2009 - 09:21

Juf Joke:

Het lijkt al een hele lange tijd dat jullie in India zijn, maar het zit er weer bijna op.
    Willen jullie nog een keer een berichtje schrijven voor de haaien? Jullie mogen het natuurlijk ook naar mij mailen, als dat makkelijker is.
    Groetjes van ons allemaal.

• 04 Februari 2009 - 10:14

Juf Marleen:

Hoi allemaal,

Wat fijn om weer van jullie te horen. Onderwijs in India zal wel erg lijken op het onderwijs in Suriname. Daar heb ik lesgegeven en ook daar werden kinderen geslagen en was het lesaanbod ver beneden de maat (deed ik niet aan mee hoor0. Erg herkenbaar. Nog veel plezier de laatste weken in India. ... En niet te bruin weerkomen! Ik vind het leuk om jullie binnenkort weer te zien.

Groetjes juf Marleen

• 04 Februari 2009 - 12:18

Isis:

Hoi alemaal.
    we komen net van het strand .
    uit de zon B).
    maar we konden niet ver in het water.
    Barati,ajuna,naomi konden niet zwemen.
    maar het was leuk.
    doei goetjes Isis ;)

• 07 Februari 2009 - 20:18

Cecille:

Wat is de tijd toch gevlogen. Nog een paar dagen en dan kunnen jullie ons weer in levende lijfe vertellen over jullie avonturen.
    Tot gauw en ik wens jullie een goede terug reis. Cecille

• 08 Februari 2009 - 12:44

Reinier En Marianne:

Hey Globetrotters,
    Hoe staat het leven nu je weet nog maar vijf dagen voor de boeg te hebben. Maar ja, aan alles komt een eind. Ook voor ons is het bijna ten einde. We zijn nu in Delhi en gaan morgen nog even naar Agra en Jaipur. Overigens was je tip om Kerala te bezoeken heel goed. Vooral Varkala en Aleppey waren bijzonder mooie plaatsen.
    Grappig wat je schrijft in een vorig bericht over je vader en moederland. Dat toch Nederland je vaderland is. Ik denk dat je in India een stuk verleden hebt liggen die je steeds naar dat land toetrekt, maar gezien je persoonlijkheid hoor je waarschijnlijk wel in Nederland thuis. En ach , het reizen gaat zo gemakkelijk dat je in een wip aan de andere kant van de wereld bent.
    Wat de kinderen en school betreft: Isis wij zouden de lat op de brandstapel gooien. Ik had vroeger ook zo'n leraar die gemeen met de lat over je vingers tikte en ben daar ook heel erg boos over geweest. Slaan helpt niet, je slaat het er eerder in dan eruit, dus weg met de lat.
    Nu nog even over onze gezamenlijke beeldenstorm. We zijn erg benieuwd hoe het eruit ziet en de desbetreffende man zich aan de afspraken heeft gehouden. We wachten jullie telefoontje af.
    Geniet nog van de laatste dagen en neem goed afscheid van India
    Tot bels en liefs
    Reinier en Marianne.

• 08 Februari 2009 - 14:08

Annelies & Karen:

Ha die Ineke,

Gefeliciteerd met je verjaardag op 01-02-2009.

We komen binnenkort een borrel halen.

Groeten

Karen & Annelies

• 09 Februari 2009 - 09:26

De Midden/bovenbouw:

Hallo Isis en Devi en natuurlijk ook hallo ouders.
    Wij hebben wel een paar vragen, nu wij de foto's hebben gezien.
    Is het mooi in India?
    IS het leuk op school en moet je veel engels leren?
    En Linda vroeg zich af of dat meisje waarmee Isis vuurwerk afstak jullie vriendinnetje is?
    En hoe is het bij jullie in het weekend? moeten jullie op zaterdag naar school? En Reinier vraagt of het al helemaal gelukt is met de zaag.
    Matthijs: het gaat goed bij ons op school. Er komen veel meer kinderen bij ons op school en de dagtaken worden veel leuker! Is er al is iemand jarig geweest bij jullie op school? Hoe vier je dat?
    Linda: Wij hebben voetbalkaartjes op school. En ik hoop dat jullie snel terug komen, dat hoop ik echt.
    Daniel: Hebben jullie daar ook voetbalkaartjes in India? Hoe lang is het reissen naar India?
    Reinier: Donderdag komen er 5 nieuwe kinderen bij kijken. Na de voorjaarsvakantie komen er 5 nieuwe kinderen bij ons in de klas. Lynn en Fleur uit de onderbouw komen ook in onze klas.
    Meneer Martijn:
    Geniet er nog even! En tot heel snel!

Groetjes Namens de hele midden en bovenbouw!

Madelief, Marijn, Lotte, Liset, Thijmen, Rick, Ank

Wouter, Bente, Sophie, Anouk, Noa, Linda, Matthijs, Daniel, Reinier Juf Joke, Juf Julia, Juf Jenienke, Juf Shirley en Meneer Martijn
    :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

• 12 Februari 2009 - 19:35

Isis En Devi:

hallo alemaal,
    wij heben ons vergist met de tikets
    we gaan een dag eerder weg nu zitten we in Abu Dhabi op de terugweg
    We zien elkaar snel weer
    groetjes ISIS en DEVI

• 18 Februari 2009 - 13:02