Iedereen een gelukkig Nieuw jaar - Reisverslag uit Pondicherry, India van Isis, Devi, Ineke en Hans Janssen - WaarBenJij.nu Iedereen een gelukkig Nieuw jaar - Reisverslag uit Pondicherry, India van Isis, Devi, Ineke en Hans Janssen - WaarBenJij.nu

Iedereen een gelukkig Nieuw jaar

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Isis, Devi, Ineke en Hans

08 Januari 2009 | India, Pondicherry

De kerstvakantie zit er weer op. We hebben er dankbaar gebruik van gemaakt om op pad te gaan en Tamil Nadu te verkennen. Eerste kerstdag zijn we vertrokken om paar dagen aan het strand door te brengen in Mamallapuram. Wel toeristisch, maar ook lekker ontspannen. Daarna zijn we naar Thiruvanamaly gereist. Een hele tocht, door reisvelden en bergachtig gebied. De reis duurde 5 uur. Doordat we 3 keer moesten overstapen waren we de hele dag onderweg. Moe van de reis kwamen we in een Idia's guesthouse aan. Er waren geen andere gasten, maar dat veranderde snel. Bussen vol werden er 's avonds af geleverd, om de volgende dag weer te vertrekken. Allemaal Indiaase mensen die zeer geintereseerd waren in 2 mooie blonde blanke meisjes. Soms moesten we hard naar onze kamer rennen en de deur aan de binnenkant snel op slot te doen, om tot rust te komen. Dan kwamen er horden met pubber kinderen achter ons aan gerend. Overdag was het een prima plek. Al daar zijn we als eerste op zoek gegaan naar de schilderes van het kunstwerk dat thuis in Nederland aan de muur hangt. Een aanwinst van een vorige Indiareis 5 jaar geleden. Na lang zoeken op het internet en rondvragen hebben we haar gevonden. Met haar ging alles goed. Ze heeft nu een rustiger bestaan opgebouwd. Haar leven bestaat nu alleen uit schilderen en het gezin verzorgen. Haar werk wordt nu door anderen geexposeerd en verkocht. Het werk wat ze nu maakt is wel indrukwekkend, maar niet om mee te nemen. Ze schildert vooral de culturele verschillen tussen West en Oost. Heel bijzonder!! Doordat het meer realistisch is, spreekt het mij minder aan. Toch raakt het me wel heel erg. West en Oost wat bijelkaar komt op 1 doek. Het Karma waarmee ik sinds mijn eerste verblijf in Inida mee worstel. Hierin zie ik misschien wel het twee slachtige wat ik zelf heel sterk ervaar. India in al zijn puurheid, met z'n mooie en lelijke kanten. En het geordende en gestructureerde Nederland, waar ik zelf de perfectie zo sterk na streef. In haar werk zie ik het tweeslachtige, waar ik mij tijdens deze reis heel erg mee bezig houdt. Wat vind ik in welke wereld en hoe kan ik deze werelden met elkaar verbinden. Ging ik weg met het gevoel dat Nederland mijn vaderland is en India mijn moederland, heb ik nu twijfel of dat echt zo is. Nu ik hier ben ben ik blij dat Nederland mijn vaderland is. Maar nog steeds weet ik niet wat ik met India heb. Ik haat het om zijn smerigheid. Ik verafschuw de mannen, die zich bedrinken en lallend en met een kegel de weg naar huis zoeken. Sommigen geven het zoeken op en gaan ergens lam op een stoep of op straat liggen slapen, helemaal ondergekotst. Maar dan zie ik weer de vrolijk lachende vrouwen, die 's morgens hun tanden staan te poetsen op straat, of het eten voor hun kindje fijn kneden met hun handen, om het als balletje in de mond te steken. De kleine kindjes met twee zwarte stippen in het gezicht, om de kwade geesten te verdrijven met de lelijkheid van die stippen, raken mij in mijn wezen. Kom ik er ooit achter wat India voor mij betekend??

Ook hebben we de heilige berg beklommen die op ons schilderij wordt afgebeeld. Heel bijzonder, want dit is de berg waar Sri Ramana 22 jaar heeft gemediteerd in verschillende grotten. Vanaf verschillende punten heb je een heel mooi uitzicht over het Indiase landschap. Deze berg hebben we altijd willen ontdekken en ervaren. De tijd die we er hebben was te kort om er een goede indruk van te krijgen. We moeten nog een keer terug. Of dat tijdens deze reis lukt kan ik niet zeggen, omdat de kinderen deze hele maand elke zaterdag naar school moeten.

Oud en nieuw hebben we weer in Mamalapuram doorgebracht, waar we een prachtige kamer hadden aan het strand. Op het terras kon je over zee uit kijken en zag je de vissers binnen komen met hun buit. Grote tonijnen die ze trots aan ons lieten zien. 's Avonds deden we ons tegoet aan dit lekkere maaltje. Het was zo heerlijk rustig. 's Morgens was het er warm, maar in de loop van de dag zat je heerlijk in een zeebries met het geruis van de golven op de achtergrond, wat als muziek in de oren klonk. Het was er heel goed vertoeven. Veel gelezen en geluierd. Als je op zo'n plek zit hoef je eigenlijk ook niet meer zoveel te doen. Voor de jaarwisselling hebben we zelfs wat vuurwerk bemachtigd. Niet veel, maar genoeg om het voor de kinderen leuk te maken. Ze misten wel de kleine vuurpijltjes die ze in Nederland altijd mogen afsteken. Wij hadden zelfs nog oliebollen gevonden. Er zat alleen een appart smaakje aan, omdat ze in het zelfde vet gebakken worden als alle hartige hapjes die je overal langs de kant van de weg kunt kopen.

Nu zijn we weer terug in Pondi. De kinderen gaan weer naar school en ik ga weer naar het project. Ben gelijk weer het veld in gegaan, om de markt van imitatie sieraden te verkennen. Is altijd leuk, maar kost wel veel tijd. Dit komt vooral door de reistijd. Soms ben ik 3 a 4 uur onderweg. Alleen heen. Dus zit ik op zo'n dag bijna 8 uur in de bus. Da's best wel zwaar. Neem nu altijd mijn boek mee, zodat ik kan gaan zitten lezen. Dan duurt de reis voor mijn gevoel niet zo lang.

Pondi is een leuke stad, met een oude Franse Koloniale stijl. Leuke oude winkeltjes en mooie straten met veel bomen. In het Franse deel wordt de vuilnis zelfs op gehaald en de straat geveegd. Dit is de eerste Indiase stad die er netjes en verzorgd uit ziet, in ieder geval het franse gedeelte.Je kunt er zelfs wijn kopen. Op kerstavond hebben we ons daarop getrakteerd. Voor Indiase begrippen kost het een heel kapitaal. Voor de prijs van een fles wijn heb je ook een overnachting met ontbijt in een hotelletje. Of een overheerlijke maaltijd voor 4 personen inclusief een biertje. Maar zo af en toe genieten wij van de westerse geneugten. Doordat we geen alcohol meer gewend zijn, tikt een glas goed aan. Na een flesje met z'n tweëen meester te hebben gemaakt, was ik binnen het uur onder zijl. Wij zouden de alcohol bijna ontwennen.

Auroville ligt op steen worp afstand van Pondi. Hier wonen wij dicht in de buurt. Op zondag huren we vaak een fiets om Auroville te ontdekken. In de bossen zijn gebouwen neer gezet met een mooie architectuur. Elk gebouw heeft zijn eigen stijl, maar er zit wel samenhang tussen de verschillende gebouwen. Hans wil nog een cursus architectuur volgen in Auroville. Het idee achter Auroville moeten we nog ontdekken. Een leefgemeenschap met ideele grondslag. Voor deze gedachtengang moet je tijd uit trekken. Daar heb ik niet zoveel van. Weet ook niet of ik nu zo geintereseerd ben in een leefgemeenschap. Ben daar volgens mij niet zo geschikt voor. Wat ik bij de mensen zie die er wel wonen, is dat ze zich boven ons verheven voelen. Dat weerhoudt me ook wel een beetje om me er beter in te verdiepen. Wie weet wat deze weken nog brengt.

Heb voor mijzelf een planning gemaakt wat ik in het project wil investeren. Hierin heb ik meer ruimte voor mijzelf en de kinderen ingebouwd. Wil niet meer dan 2 keer per week het veld in. Daarnaast nog 1 dag op kantoor en wat thuis werk. Hiermee moet ik het onderzoek ruimschoots kunnen afronden. Dit geeft mij ruimte om te kunnen genieten van de tijd in Tamil Nadu.

Dit is in het kort wat ons zo al bezig houdt. En hoe het gaat met de kinderen. Die hebben nu toetsen Frans en Engels. Ben verbaast dat ze die twee talen zo snel op pikken. Ze doen het hier erg goed. De toetsen op zich brengen wel spanning met zich mee. En het huiswerk wat ze op krijgen. Dat zijn ze op hun eigen school in Nederland natuurlijk niet gewend. Met Frans liggen ze inmiddels voor op mij. Hans helpt ze dan ook bij het huiswerk. Die is beter in Frans. Van mijn gezin leer ik nu een beetje Frans. Handig voor als we naar Frankrijk op vakantie gaan.


  • 08 Januari 2009 - 16:22

    Edith:

    Hoi Familie Jansen,

    Ik wens jullie een gezond, goed en leuk 2009!

    Het ziet er goed uit bij jullie, ik pak het vliegtuig maar,....denk ik. Maar ik moet niet zeuren, ik ben net op wintersport vakantie geweest en in de Franse Alpen geskiet, wat een cultuur verschil met jullie hé.
    Hier in Nederland vriest het dat het kraakt en er ligt sneeuw.
    Tja, we hebben het moeilijk hoor!! haha,
    Ik wens jullie maar weer heel veel plezier en zinvolle tijd!
    liefs edith

  • 08 Januari 2009 - 17:59

    Simone:

    Hierbij de kranten nieuwtjes voor Hans: De Zuid-Afrikaanse pinguins in de Burgers Zoo zijn naar binnen gehaald vanwege de kou! Zelfs míjn auto heeft 's ochtends startproblemen. Alles is wit. De elfstedentocht is gereden. Twee zwervers in Amsterdam Noord slapen nog steeds buiten bij min 15. Er worden marathons op natuurijs geschaatst (nieuw Ned kampioen). In Bunschoten is de nieuwjaarsduik afgelast vanwege de straffe kou. De kanalen worden ijsvrij gemaakt. Viking kan de schaatsen niet meer aanslepen.

  • 09 Januari 2009 - 08:26

    Charlotte:

    Wat een verhalen! Het doet me af en toe wel denken aan "eat, pray, love" het boek dat ik net uit heb (in het NL). Gisteren voor het eerst een toertocht geschaatst van 30 km. en wat was het leuk! In ieder geval ben ik niet jaloers op jullie. Ik vind het leuk om de verhalen te lezen, dus blijf schrijven!

    Liefs,
    Charlotte

  • 09 Januari 2009 - 11:09

    Cees Dalenoord:

    Jullie ook een heel gelukkig 2009 toegewenst, en geniet nog even van de komende weken!

  • 10 Januari 2009 - 06:08

    Isis En Devi:

    hee is het luek in nedelant.aallemaal pretegn niewjaar groetjes
    van isis en devi

  • 12 Januari 2009 - 19:22

    Juf Marleen :

    Hoi meiden,

    Gelukkig nieuwjaar voor jullie allemaal! Jullie zijn 2009 wel op een heel bijzondere manier begonnen. In een ander land, ver van Nederland. Ook in Nederland begon 2009 best vreemd. Het heeft hier gesneeuwd en gevroren. We hebben volop kunnen schaatsen en sleeën. Heerlijk! Er was zelfs weer een marathon op echt natuurijs. Prachtige beelden. Maar nu heb ik ook wel weer zin in warmte, zoals de warmte bij jullie in India. De regen is alweer op weg naar Nederland en daar hou ik niet van. Devi en Isis, ik blijf jullie verhalen volgen. Tot de volgende keer!

    Groetjes juf Marleen

  • 13 Januari 2009 - 14:51

    Sander:

    Ineke en familie, uiteraard ook de allerbeste wensen voor 2009....en, Ineke, kom a.u.b. snel terug want de OR stort echt helemaal in zo zonder jou....Groetjes, Sander

  • 13 Januari 2009 - 21:43

    Karen & Annelies:

    Nog heel veel goede wensen voor 2009 en nog een plezierige tijd in India gewenst. Geniet ervan.
    Cyou

  • 15 Januari 2009 - 15:20

    Rosalie :

    heei, hoe is het daar?
    en daar op school?
    en met jou isis?
    en je familie?
    het is allemaal nog het zelvde op de ponystal.
    gait is nog vervelend.
    enz.

    ik heb twee keer op h,m gereden.

    gr:rosalie van paardrijden

  • 16 Januari 2009 - 21:11

    Juf Joke:

    Dag Isis en Devi,
    Jullie hebben vast wel gehoord dat in Borne was gevallen, het zag er prachtig uit op school en we konden lekker met de slee spelen. Dat kun je je in India bijna niet voorstellen, denk ik. Het kernconcept tijd en ruimte zit er alweer op. We zijn vandaag naar de sterrenwacht in Lattrop geweest. Kunnen jullie veel sterren zien 's avonds als het donker is? Ik ben benieuwd. Komende week beginnen we met energie. Hopelijk zien we jullie gauw weer op school terug!
    Tot een volgende keer, groetjes van ons allemaal.

  • 22 Januari 2009 - 21:17

    Opa Rob:

    Meidjes, Hoe gaat het op school en thuis ? Op de foto,s te zien vermaken jullie je wel.Zeker wel druk met het verwerken van de indrukken. Geniet er van want de tijd daar schiet weer op he. Ik kijk uit naar jullie terug komst.

    Hans, Ik moet je de groeten doen van de "Gaatjesclub" ! Joop is geopereerd aan zijn rug maar het genezingsproces gaat langzaam. Hij heeft nog veel pijn. Johan " met de franse naam" heeft een hartfalen gehad en moet eerdaags gedotterd worden maar verder gaat het goed met de schietclub. De 29 jan. komt TV oost opnamen maken!!

    Ineke, Je stuk gelezen ( meerdere malen) en als er een is die jou aanvoelt ben ik het wel.Ik mail je nog hoe ik er over denk. OK ?
    In ieder geval: Armen om je heen. Liefs Rob.

  • 23 Januari 2009 - 11:53

    Bente:

    heey is het leuk in india
    gaat het ook goed

    liefs (l)

    bente

  • 24 Januari 2009 - 09:02

    Maud Bosch:

    Dag lieve nichtjes, Oom en Tante,

    Sorry dat ik zo lang niks van me het laten horen! Was te druk bezig met mijn eigen reis. Ineke bedankt voor je mailtje en reacties! Leuk om wat van jullie te horen!

    Hoe is het met jullie? Jullie reis zit er alweer bijna op of niet?

    Isis, je bent nog helemaal niet zo lang weg maar wat ben je groot geworden! Helemaal op de laatste foto van jou, Hans en Devi! Stoer hoor;) Heb je al zin om weer naar school te gaan in Nederland? Of blijf je liever in India?

    Devi, Hoe bevalt het jou? Je kan zeker al heel goed engels praten nu! Beter dan ik het kan denk ik.. Heb jij wel zin om weer terug te gaan?

    Nou, ik ga meer eens slapen! Door de warmte ben ik veel sneller moe!

    Jullie nog veel plezier! En we houden contact!

    liefs,

  • 27 Januari 2009 - 13:15

    ....:

    hallo meiden!
    Hopelijk vermaken jullie je daar nog een beetje. Wij missen jullie in de klas en zijn ook stiekum wel heel jaloers op jullie.
    Vermaak jullie nog even en de groetjes aan pappa en mamma.

    Groetjes Juf Julia en Meneer Martijn

  • 27 Januari 2009 - 16:15

    Jorien:

    Hey die Isis, Devi, Ineke en Hans,

    Hoe is het met jullie? Nog bedankt voor jullie mailtje.Hier gaat alles nu weer goed. Wij zijn vorige weeek allemaal ziek geweest (griepepedimie). Tijm had er zelfs een oorontsteking bij. Dus we hebben lekker een weekje in bed gelegen.
    Voor jullie schiet het alweer op he! Geniet nog even en ik hoop jullie op Tijm zijn 1e feestje te zien.
    Dikke kus van Jorien

  • 28 Januari 2009 - 13:44

    Petra:

    hallo dames, wat jammer dat jullie geen verhalen meer vertellen. Zo kunnen we jullie helemaal niet meer volgen. Jullie komen zeker over een paar weekjes alweer in Nederland.. Geniet nog lekker van de laatste tijd.

    Groeten Petra & mannen

  • 30 Januari 2009 - 11:22

    Inge Ellenbroek:

    Hallo familie!

    Regelmatig kijk ik even op jullie site, maar er is al een paar weken niets meer geschreven en geen nieuwe foto's meer toegevoegd! Hebben jullie het zo druk in India? We hopen gauw weer wat te lezen/zien van jullie!
    Groetjes,

    Inge

  • 31 Januari 2009 - 20:48

    Maud Bosch:

    gefeliciteerd Ineke!!!!

  • 01 Februari 2009 - 11:04

    OPA ROB:

    HENGELO 01.02.2009

    Ineke, gefeliciteerd met je verjaardag en jullie meidjes ook allebij evenals Hans.

    BORREL KOM IK WEL OVER ENKELE WEKEN IN DE STEIJNSTRAAT HALEN

    Fijne dag

  • 02 Februari 2009 - 09:35

    Karen:

    Hallo!!

    Beetje laat misschien, maar jullie ook nog een gelukkig nieuwjaar!

    En Ineke, gefeliciteerd met je verjaardag!

    Wanneer zijn jullie terug?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Isis, Devi, Ineke en Hans

Wij verblijven in Noord India. Isis en Devi gaan naar school, Ineke en Hans houden vakantie en ontdekken India samen. Hans houdt vakantie!!

Actief sinds 28 Okt. 2008
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 29730

Voorgaande reizen:

21 Mei 2015 - 02 Juli 2015

Voor de bruiloft van Nisha naar India

05 December 2008 - 13 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: