Ziek na een trekking - Reisverslag uit Sonāmarg, India van Isis, Devi, Ineke en Hans Janssen - WaarBenJij.nu Ziek na een trekking - Reisverslag uit Sonāmarg, India van Isis, Devi, Ineke en Hans Janssen - WaarBenJij.nu

Ziek na een trekking

Door: Ineke Nijhuis

Blijf op de hoogte en volg Isis, Devi, Ineke en Hans

28 Juni 2015 | India, Sonāmarg

Wij hebben geen geluk met het maken van een trekking in Khasmir. Dit keer hebben we weer een poging gewaagd en zijn vol goede moed vertrokken met kampeeruitrusting. In Naranag werd alle onze bagage op een pony gelanden en zo trokken we de bergen in. Het weer was mooi dus alles leek goed te gaan. Bij het opslaan van het kamp vielen er een paar druppels, maar dat mocht de pret niet drukken. Onze plek stond wel niet waar we graag hadden willen staan, maar er waren genoeg wandelmogelijkheden vanuit ons kamp.

Voordeel van trekking in India is dat er een kok annex ponyman mee gaat die in een kooktent heerlijke maaltijden weet te bereiden. Tijdens ons avondeten begon het harder te regen. Helaas geen kampvuur waar we ons aan konden warmen, maar vroeg de tent in. Die nacht begon het steeds harder te hozen en het hield niet op. De Indiase tenten die wij bij ons hadden waren daar niet tegen bestand. De volgende ochtend bleek het water door het grondzeil naar binnen getrokken te zijn en was een groot deel van onze bagage nat. De keuken tent had de watervloed ook niet gehouden en drupte ook aan alle kanten en het leek er niet op dat het die dag nog droog zou worden. Het water in de rivier steeg gestaag en blijven staan was geen optie.

Dan maar terug naar het dorp om daar ons heil te zoeken in het huisje van de ponyman, waar we de schade op konden maken. Slaapzaken, rugzakken en kleding waren doorweekt. Gelukkig konden we gebruik maken van de dekens in het huis. Bij een vuurtje konden wij onder een dikke deken opwarmen, want zelf waren we ook doorweekt en verkleumd.

De volgende dag klaarde het een beetje op. Voldoende om een wandeling te maken, maar niet genoeg om onze kampeeruitrusting en kleding te drogen. Dan maar eerder terug. Maar goed ook, want wij hadden allemaal voedselvergiftiging opgelopen en in het huisje was geen toilet. Ik kan je zeggen dat de luxe van een schoon bed met een badkamer binnen bereik dan wel heel fijn is.

Toch willen wij nog wel graag een keer het gebied van Naranag verkennen. Er is zoveel te zien dat we toch nog een keer terug willen. En dan met regenkleding, goede uitrusting en een andere kok.

• 29 Juni 2015 - 02:14

Mimi:

Mooi verslag Ineke.

• 29 Juni 2015 - 09:08

Will:

Is dat ff pech hebben. Klinkt zo wie zo iets anders dan de hitte in andere delen vh land..